Žvyrkelių dulkėjimui mažinti – specialūs reagentai

Šiltuoju sezonu vieno kilometro ilgio žvyrkelio ruože išdulka nuo 30 iki 150 kubinių metrų žvyro.  Dulkėjimo intensyvumas priklauso nuo žvyrkelio dangos kokybės ir eismo intensyvumo. Ir, žinoma, nuo oro sąlygų: kuo karštesnė ir sausesnė vasara, tuo dulkėjimas intensyvesnis. 

Jeigu jūsų namas ar kotedžas įsikūręs prie žvyrkelio, o asfaltavimo programos darbai Jūsų keliuko dar nepasiekė, dulkių debesis, susidarantis pravažiavus automobiliui, yra gerai pažįstamas. Dulkės, veikiamos oro sūkurių, sudaro nuo 10 iki 200 m ilgio vėjo nešamą debesį, iš kurio dulkių dalelės pamažu iškrenta. Dulkių koncentracija tokiame debesyje, kai nenaudojamos jokios priemonės dulkėjimui mažinti, sudaro nuo 50 iki 100 mg/kub.m. Smulkiosios žvyro dėvėjimosi dalelės nusėda ant visų aplinkoje esančių paviršių.

Siekiant pagerinti gyvenimo kokybę, žvyro dangų dulkėjimui mažinti naudojamos druskos, gebančios iš aplinkos absorbuoti drėgmę: chloridai, kurie žiemą naudojami ledui tirpinti, šiltuoju sezonu efektyviai pritaikomi žvyrkelių dulkėjimui mažinti.

Kalcio chloridas absorbuoja drėgmę

Bene dažniausiai Lietuvoje naudojama priemonė kelių su žvyro danga dulkėjimui mažinti – kalcio chloridas (CaCl2). Dėl gebėjimo absorbuoti iš aplinkos vandenį įvairiose temperatūrose, kalcio chloridas efektyviai veikia esant ir aukštam, ir žemam santykiniam oro drėgniui, gerina eismo sąlygas net vykstant intensyviam automobilių  eismui.

Žvyro danga, apdorota kalcio chloridu, sudrėksta. Sudrėkusios smulkiosios dalelės didina tūrį, mažina žvyro dangos poringumą, įgauna rišamųjų savybių, stabilizuoja dangą, neišdulka. Dėvintis žvyro dangai atsiradusios smulkiosios dalelės, veikiamos kalcio chlorido, taip pat greitai sudrėksta ir beveik nepadidina dulkėjimo.

Žvyro dangų dulkėjimui mažinti gali būti naudojamos dvi kalcio chlorido rūšys: viena jų, kai granulėse kalcio chlorido yra ne mažiau, kaip 77 proc. ir antroji, kai šios druskos granulėse yra ne mažiau, kaip 94 proc.  

Kalcio chloridu apdorotos žvyro dangos dulkėjimas, jeigu apdorojimas vykdomas griežtai laikantis technologinių reikalavimų, nustatytų Lietuvos automobilių kelių direkcijos, sumažėja 70–90 proc. Dulkėjimo mažinimo efektas kinta bėgant laikui: po 3 mėnesių veikimo rezultatas sumažėja maždaug ketvirtadaliu, o po 5 mėnesių – beveik 2 kartus. Žvyro dangos apdorojimas dulkėjimą mažinančiais reagentais vasarą pasitarnauja ir žiemos metu – greičiau ištirpsta sniego ir ledo danga.

Kalcio chloridas gali būti įterpiamas į žvyro dangą kristalų pavidalu (sausas). Kitas naudojimo būdas –  paskleisti medžiagą tirpalo pavidalu, išpurškiant paruoštą tirpalą laistymo mašina. Laistyti naudojamo druskos tirpalo koncentracija turi būti ne mažesnė kaip 20 procentų, bet ne didesnė nei 41 proc. Tirpalas ruošiamas ištirpinant reikalingą reagento kiekį vandenyje.

Žvyrkelių atkarpose, kur kelių priežiūros įmonės dulkėjimą mažinančių darbų nevykdo, šias medžiagas gali paskleisti ir patys gyventojai. Žvyrkelio danga turėtų būti palaistoma, išpurenama grėbliu. Tada beriamos dulkėjimą mažinančios medžiagos, jos grėbliu ar kitu įrankiu permaišomos su žvyro dangos viršutiniu sluoksniu. Neturint pakankamai pajėgumų, bent dviem mėnesiams dulkėjimą galima sumažinti sausą kalcio chloridą tiesiog paskleidus ant kelio dangos. Reagentai pasiims drėgmę iš aplinkos ir bent tam tikrą šiltojo sezono dalį neleis susidaryti dulkių debesiui. 

Reagentų naudojimo normos skiriasi

Kalcio chlorido ir kitų dulkėjimą mažinančių medžiagų normos 1 kvadratiniam metrui priklauso nuo žvyrkelio dangos būklės, aplinkos sąlygų, eismo intensyvumo. Vidutiniškai 1 kvadratiniam metrui kelio su žvyro danga pakanka 200 g CaCal2, kai jo koncentracija siekia 94 procentus. Kai kalcio chlorido koncentracija siekia 77 procentus,  1 kvadratiniam metrui kelio su žvyro danga reagento reikia daugiau – 320 g.

Žvyro dangų dulkėjimui mažinti gali būti naudojamas ir kalcio chlorido bei natrio chlorido mišinys.  Kalcio chloridas sulaiko dulkes, o natrio chloridas, kuris yra pigesnis, geriau stabilizuoja žvyro dangą. Panaudojus kalcio chlorido ir natrio chlorido mišinį, paruoštą santykiu 4:1, medžiagų kaina sumažėja apie 20 procentų, o reagentų poveikis – nežymiai. 

Magnio chloridas labiau tausoja aplinką

Magnio chloridas (MgCl2) – alternatyva kalcio chloridams, kai siekiama sumažinti žvyrkelių dulkėjimą. Jo veikimo principas analogiškas kitų chloridų veikimui, tik magnio chloridas draugiškesnis aplinkai.

Antrasis skirtumas: magnio chlorido gebėjimas iš aplinkos absorbuoti vandens garus yra šiek tiek mažesnis nei kalcio chlorido. Reagentas MgCl2 pradeda absorbuoti vandens garus iš aplinkos esant 32 procentų santykiniam oro drėgniui (25 laipsnių teigiamoje temperatūroje), o CaCl2 toje pačioje temperatūroje pradeda veikti santykiniam oro drėgniui siekiant 30 proc.

Norint gauti panašų dulkėjimo mažinimo efektą, magnio chlorido reikia sunaudoti 18 procentų daugiau, nei kalcio chlorido. Tai sudarytų 230-250 gramų reagento 1 kvadratiniam metrui kelio dangos. Didesnį reagento poreikį kompensuoja mažesnė produkto kaina.

Mažiau apledėja žiemą

Dulkėjimo mažinimo darbai, naudojant kalcio ar magnio chloridą  gali būti vykdomi po pavasario polaidžio, kai paros oro vidutinė temperatūra pasiekia 5 laipsnius šilumos. Idealiu atveju, darbų vykdymo metu oro temperatūra turėtų būti ne žemesnė nei dešimt laipsnių šilumos.

Dažniausiai pakanka problemišką kelio ruožą apdoroti du kartus per sezoną. Chloridų poveikis išlieka ir sezonui pasibaigus. Tokie kelio ruožai mažiau apledėja žiemą, o kitą vasarą dulkėjimo mažinimo priemonių reikia mažiau.  

Atliekant darbus, susijusius su kalcio chlorido ir kitų druskų naudojimu, būtina naudoti individualias apsaugos priemones: guminius batus, pirštines, impregnuotus specialios paskirties drabužius ir veido apsaugos priemones.